Blog agencji interaktywnej NetArch

 
13.35, 19 Marzec, 2009
 
  Koszty kampanii adwords a Quality Score

E-marketing Ninjas -  kampanie AdwordsGoogle to specyficzny twór, który czasem przypomina sobie, iż hasłem przewodnim firmy jest „don’t be evil‚. Z tego względu w swoich skomplikowanych algorytmach wyliczania kosztów reklamy, wprowadza współczynniki, które promują, nagradzają reklamodawców którzy posiadają strony o wysokiej jakości.

Można Google kochać, można nienawidzić, jednak spierać się z nim nie można :) Innymi słowy jeśli jesteś reklamodawcą, chcesz wypromować się w Internecie to jesteś skazany na Google – z całym jego dobrobytem. Oczywiście – są kampanie wirusowe, portale społecznościowe, youtube, wykop itd… Wszystko to działa świetnie dla 10% przedsięwzięć. Pozostałe 90% skazane jest na Google.

Don’t be evil

Pomimo, iż Google zarabia na swojej działalności olbrzymie pieniądze – w szczególności na reklamach emitowanych w wyszukiwarce, cały czas stara się działać w taki sposób aby reklamy wyświetlane w ich serwisach były jak najlepiej dopasowane do treści i potrzeb użytkownika, który szuka informacji.

Z jednej strony wyświetla więc reklamę kontekstową – dostosowaną do fraz poszukiwanych przez użytkownika, z drugiej strony nagradza najlepsze reklamy (o najwyższym quality score) niższymi cenami emisji. Mamy tu więc do czynienia ze sprzężeniem zwrotnym między doborem odpowiednich fraz, jakością reklamy, ceną i jakością strony docelowej.

Quality Score

Jest to wskaźnik wyliczany przez Google za każdym razem gdy wyświetlana jest dana reklama na podstawie:

  • historycznego wskaźnika klikalności CTR danej grupy reklam
  • historii konta Adwords – CTR dla wszystkich reklam
  • jakości strony docelowej
  • dopasowania słów kluczowych do reklamy w grupie reklam
  • porównania wyników konta Adwords w stosunku do innych reklamodawców – w szczególności w tej samej lokalizacji geograficznej

oraz innych wskaźników, których oczywiście Google nie opublikuje :)

Wysoki wskaźnik Quality Score gwarantuje wyższą pozycję reklamy oraz niższy koszt za kliknięcie (CPC), niski wskaźnik natomiast wysokie koszta reklamy. Na oficjalnej stronie Google znajdziemy informacje iż Quality Score jest używany między innymi do:

  • obliczania stawki CPC
  • ustalania reklam wyświetlanych jako linki sponsorowane
  • ustalania pozycji reklamy

Dlaczego Quality Score Twojej reklamy jest niski?

Przyczyn może być wiele – np.:

  • użycie nieprawidłowych słów kluczowych
  • zła treść reklamy – niezachęcająca do klikania (niski CTR)
  • źle dobrane lub zaprojektowane strony docelowe (landing pages)

Wskazówki

Aby zoptymalizować koszty w oparciu o quality score należy więc:

  1. dbać o treść emitowanej reklamy – powinna być tak skomponowana aby dawała jasne informacje i zachęcała do kliknięcia
  2. dobierać słowa kluczowe zgodne z treścią reklamy i strony docelowej
  3. zadbać o prawidłową stronę docelową reklamy (dobrany kontekstowo adres podstrony a nie strona główna serwisu, przejrzysty i użyteczny layout)

Pamiętaj także, iż Quality Score to nie jedyny sposób na optymalizację kampanii adwords. Na koszt kampanii wpływają także odpowiedni obszar geograficzny czy czas emisji.


Łukasz Plutecki
 
 
 
 
 
plutecki.net » Inflacja w Google Adwords - nie tylko rząd drukuje pieniądze napisał(a):

[…] Ostatnio jednak w głowie pojawiło mi się pewne porównanie, które pewnie będzie wodą na młyn dla przeciwników Google Adwords. Otóż Google wyceniając koszt kliknięcia stosuje złożony algorytm, w którym istotną rolę stanowi tzw. quality score. […]

 
Zostaw komentarz