Blog agencji interaktywnej NetArch

 
21.37, 22 Luty, 2009
 
  Uproszczony Rachunek Zysków i Strat dla sklepu internetowego

Ponieważ wielokrotnie spotykam się z pytaniem – w jaki sposób sporządzić uproszczony biznesplan dla sklepu internetowego, postanowiłem pomóc przyszłym właścicielom sklepów i przekazać kilka wskazówek na ten temat.

Na początku należy wyróżnić typy kosztów, z którymi będziemy mieć do czynienia w przypadku takiego biznesu:

  1. Koszty jednorazowe – uruchomienia sklepu
  2. Koszty stałe – miesięczne, kwartalne, roczne
    1. Koszty okresowe:
    2. Koszty zmienne
    3. Mieszane

1. Koszty jednorazowe – są to koszty związane ze stworzeniem projektu graficznego, zakupem oprogramowania sklepu internetowego, przygotowaniem niezbędnych treści oraz wprowadzeniem asortymentu. W tabeli 1 umieściłem listę wraz z przykładowymi kwotami (oczywiście można znaleźć oferty na grafikę wraz z logotypem za 800zł jak i za 12tys.).

Tabela 1: koszty jednorazowe

Koszty jednorazowe stworzenia sklepu internetowego

Jest to bardzo nieprecyzyjna kalkulacja. W niektórych przypadkach należy liczyć się z dodatkowym kosztem wykonania zdjęć (w tym koszt studia, modelek/modeli czy koszt wykonania pack-shotów), opisów do produktów, etc. W niektórych wypadkach powyższa kalkulacja może być natomiast o kilkadziesiąt procent przeszacowana.

2. Koszty okresowe – jest to grupa kosztów związana z bieżącą działalnością – dzielą się one na koszty stałe – niezależne od obrotu oraz koszty zmienne. W kolejnych tabelach umieszczone zostały przykładowe koszty związane z prowadzoną działalnością z podziałem na 3 grupy.

2.1. Do kosztów okresowych stałych zaliczamy takie wydatki jak roczny koszt serwera i domeny czy wydruku ulotek oraz naklejek na wysyłane paczki. W tej grupie uwzględniłem także koszty e-marketingu (dość skromna kwota – należy to raczej traktować jako koszt prac własnych), pozycjonowania oraz obsługi sklepu (może to być praca właściciela, traktowana jako koszt alternatywny lub po prostu etat jednej osoby).

Tabela 2: Koszty okresowe stałe

Koszty okresowe stałe prowadzenia sklepu internetowego

Grupa kosztów stałych powinna być także uzupełniona o takie wydatki jak utrzymanie biura, ZUS, telefony czy paliwo. W kalkulacji przyjąłem, iż w przypadku start-up’ów takie koszty są bardzo niewielkie (np. biuro prowadzone jest w domu), natomiast w przypadku uruchamiania sklepu jako dodatkowe kanału dystrybucji, nie są one aż tak istotne – wykorzystuje się część istniejącej infrastruktury.

2.2. Do kosztów zmiennych, zależnych od wielkości obrotu, zaliczamy takie kategorie, jak: prowizje dla systemów płatności online, straty związane ze zwrotami, reklamacjami czy zniszczonym towarem oraz koszty promocji cenowych – nie są to bezpośrednio koszty, jednak zmniejszają przyjętą marże brutto.

Tabela 3: Koszty zmienne – prowizje

Koszty okresowe zmienne prowadzenia sklepu internetowego

2.3. Koszty zmienne wejść to (mniej więcej stałe kwoty) ponoszone co miesiąc na pozycjonowanie, wejścia z porównywarek cenowych oraz koszty wystawianych przedmiotów na aukcjach Allegro.

Tabela 4: Koszty zmienne – wejścia

Koszty okresowe zmienne wejść do sklepu internetowego

W obliczeniach przyjęto, iż wydatki te (podobnie jak wielkość sprzedaży) są zależne od współczynnika sukcesu, który rośnie z 30% w pierwszym miesiącu działalności do 90% w miesiącu nr 6.

Koszty te mogą być bardzo różne w zależności od branż – niektóre branże charakteryzują się kosztami pozycjonowania w top5 Google.pl za hasło na poziomie 100zł/m-c, inne na poziomie 1000-2000zł/m-c. Podobnie koszt wypromowania 1 aukcji na allegro w branżach konkurencyjnych może wynosić 10-15zł, a w mniej popularnych 2-3 zł.

Szczegółowe założenia co do ilości wejść oraz kosztu za jedno kliknięcie przedstawiłem w poniższej tabeli.

Tabela 5: Zakładane wejścia do sklepu

Zakładane wejścia do sklepu internetowego

Założenia dotyczące sprzedaży

W analizowanym przypadku, przyjąłem następujące założenia dotyczące sprzedaży:

  1. średnia wielkość jednej transakcji w sklepie – 100zł
  2. marża brutto na sprzedaży – 50%
  3. konwersja (ilość wejść zakończona transakcją) wynosi początkowo 1% i wzrasta do poziomu 1,50% – jest to wynik lepszego dostosowania oferty do potrzeb klienta
  4. współczynnik sukcesu – czyli stopień realizacji założeń, wynoszący 30% w pierwszym miesiącu i zwiększający się do 90% w miesiącu numer 6
  5. sprzedaż w sklepie (koszyk + rejestracja) jest równa łącznej wielkości zamówień z: allegro.pl, poczty e-mail, telefonów, skype, etc.

Na podstawie powyższych założeń, przeprowadzono wyliczenie dotyczące kosztów oraz przychodów związanych z funkcjonowaniem sklepu internetowego w ciągu pierwszych 12 miesięcy działalności.

Podsumowanie rozważań – to jest uproszczony Rachunek Zysków i Strat przedstawiłem w tabeli nr 6.

Tabela 6: Uproszczony RZiS dla sklepu internetowego

Rachunek Zysków i Strat dla sklepu internetowego



Łukasz Plutecki
 
 
 
 
 
plutecki.net - marketing internetowy » Uproszczony rachunek zysków i strat dla sklepu internetowego napisał(a):

[...] Na blogu NetArch znajduje się mój wpis dotyczący obliczania uproszczonego rachunku zysków i strad dla sklepu internetowego. [...]

 
Łukasz Plutecki napisał(a):

Panie Jacku, proszę o uszczegółowienie pytania (ew. o kontakt bezpośredni na mojego maila – lukasz.plutecki[at]netarch.com.pl).

Aby rozmawiać o budżecie należy znać takie parametry jak:
- wiek i ilość klientów sklepu (startup a sklep z pozycją na rynku)
- aktualne pozycje google
- aktualnie realizowany/planowany budżet
- ROI z aktualnego budżetu
- ilość wejść, konwersja
- branża, konkurencja

Może Pan przeczytać także mój wpis:
http://plutecki.net/2009/01/do-kiedy-warto-inwestowac-w-e-marketing/

Generalnie do momentu, aż zysk na transakcji jest satysfakcjonujący, budżet może być zwiększany. Ciężko jednak wypowiadać się bez podstawowych danych.

 
plutecki.net - marketing internetowy » uruchomienie sklepu internetowego napisał(a):

[...] działań za pomocą ROI – więcej w tym wpisie. Warto aby plan marketingowy został rozbudowany o rachunek zysków i strat. Dzięki temu łatwiej przewidzieć koszty i ewentualne problemy z płynnością finansową i [...]

 
plutecki.net » Czym handlować w internecie napisał(a):

[...] oczywiście bardzo prosty rachunek zysków i strat – bardziej dociekliwych zapraszam do lektury artykułu na blogu NetArch. warto jednak bardzo dokładnie wypisać sobie wszystkie koszty, które mogą się [...]

 
johny-max napisał(a):

A ja sie nie zgodze…

 
Zostaw komentarz