Blog agencji interaktywnej NetArch

 
12.01, 1 Czerwiec, 2009
 
  Zarządzanie kampaniami adwords

E-marketing Ninjas -  kampanie Adwords„Dlaczego mam płacić Wam za prowadzenie kampanii Adwords?” – to częste pytanie, które stawiają nam klienci na spotkaniach. Na pierwszy rzut oka, pytanie wydaje się zasadne a odpowiedź dość prosta. Google daje rozbudowany panel, w którym w prosty sposób można zdefiniować kampanię. Po co płacić komuś za pośrednictwo?

Oczywiście odpowiedź na pytanie wymaga rozważenia przynajmniej kilku aspektów. Najważniejsze z nich to:

  • jaki jest mój budżet
  • czy posiadam wiedzę, osobę która potrafi zarządzać i zoptymalizować kampanię
  • jeśli takiej osoby nie posiadam, ile będzie kosztowało jej zatrudnienie
  • jeśli posiadam – jaki jest koszt alternatywny (co mogłaby zrobić w tym samym czasie)
  • ile zaoszczędziłbym / zyskał jeśli kampania byłaby zoptymalizowana

Jeśli po wstępnej analizie stwierdzono, iż reklama nie była optymalizowana, nie ma osoby z odpowiednim know how (lub jest ona zajęta innymi obowiązkami), można przyjąć iż oszczędności z tytułu optymalizacji mogą wynieść od 20 do 50%.

Jeśli posiadasz kampanie o budżecie 1200zł / m-c, oszczędności z tytułu optymalizacji mogą wynieść 250-600zł. Pytanie – czy warto optymalizować? Warto! Czy opłaca się do tego zatrudnić nową osobę? Niekoniecznie.

Korzyści dla klienta z outsourcowania zarządzania kampanią:

  • oszczędność czasu
  • zmniejszenie kosztu kampanii lub zwiększenie jej efektywności
  • optymalizacja landing pages (często wpływa dodatnio na współczynnik konwersji)
  • optymalizacja treści reklamy (copywriting)

W jaki sposób agencja SEM optymalizuje kampanie Adwords?

Sposobów jest wiele – część z nich można znaleźć na oficjalnych stronach Google, część to know-how agencji. Najważniejsze kwestie dotyczą takich prac jak:

  • targetowanie reklamy (zarówno geograficzne jak i czasowe)
  • dobór słów kluczowych – dostosowanych do targetu oraz budżetu (eliminacja słów powodujących szybkie wyklikanie budżetu)
  • kreowanie reklam bardziej klikalnych (wzrost CTR)
  • dobór stron docelowych i optymalizacja landing pages
  • budowanie wysokiego quality score

Strategie optymalizacji kampanii adwords

Generalnie stosuje się dwie podstawowe strategie optymalizacji kampanii – ograniczenie kosztu przy zachowaniu takich samych efektów (wielkość i jakość ruchu), maksymalizacja efektu przy zachowaniu takich samych kosztów.

Sposoby rozliczania

W zależności od wielkości budżetu stosuje się najczęściej jeden z poniższych modeli:

  • stały abonament za prowadzenie kampanii (najczęściej w przypadku niewielkich budżetów)
  • staly abonament plus prowizja od optymalizacji
  • tylko prowizja od optymalizacji (przy dużych budżetach)

Czym jest prowizja od optymalizacji? Jest to różnica pomiędzy kosztem jednego kliknięcia (CPC) przed rozpoczęciem procesu optymalizacji i w jego trakcie. W szczególnych przypadkach klient może outsourcować prowadzenie kampanii Adwords i nic za to nie zapłacić, osiągając lepszy efekt (płaci miesięcznie tą samą kwotę, jednak nie musi sam zarządzać kampanią plus otrzymuje więcej wejść / wejścia lepsze jakościowo).

Przykłady optymalizacji

Najlepiej omawiać zjawisko na przykładzie :) Oczywiście nie możemy podać danych klientów, jednak postaramy się przedstawić korzyści dla klienta:

  • branża budowlana – CPC przed optymalizacją 0.29gr, po optymalizacji 0.20gr (przy lepszym jakościowi ruchu – niższy bounce rate)
  • branża turystyczna – CPP przed optymalizacją 0.55, po optymalizacji 0.35gr (przy zachowaniu takiej samej jakości ruchu)

Łukasz Plutecki
 
 
 
 
 
Zostaw komentarz